Retina Hastalıkları

Diyabetik Retinopati (Şekere bağlı göz hastalığı)

Tip1 ve Tip2 tüm diyabet hastalarında retina hasarlanır. Diyabet hastalarında gözme her an bozulabileceğinden, bu hastaların henüz görmelerinin etkilenmediği dönemde dahi düzenli göz muayenesi yaptırmaları gerekir.

Hastalıkta tüm retinal hücreler ve damarlar etkilenir. Retinada sıvı toplanması, damar tıkanıkları, kanamalar oluşur. Görme azalır.

Hastalığın erken (non-proliferatif) ve geç (proliferatif) olmak üzere iki evresi vardır. Geç evrede hasar daha fazladır ve hastalık hızla bu aşamaya gelebilmektedir.

Günümüzde lazer tedavileri, iğne tedavileri gibi çok etkin tedavi yöntemleri mevcuttur.

Tedavi başarısı;

doğru tedavi yönteminin seçimi (lazer-iğne ya da kombine tedavi),

doğru zamanda-doğru şekilde tedavi uygulanması,

ve tedavinin Retina alanında uzman göz hekimleri tarafından uygulanmasına bağlıdır.

Hipertansif Retinopati (Yüksek tansiyona bağlı göz hastalığı)

Çok sık görülen yüksek tansiyon (yüksek kol tansiyonu) hastalığında göz hasaralanmakta ve görme azalmaktadır. Tüm yüksek tansiyon (hipertansiyon) hastalarının belirli aralıklarla göz muayenesinden geçmeleri gerekmektedir. Diyabette olduğu gibi bu hastalıkta da damar tıkanıklıkları, retinada ödem, kanamalar görülebilmektedir.

Etkin tedavi yöntemleri mevcuttur ve retina uzmanı hekimler tarafından uygulanırsa başarılı sonuçlar alınabilmektedir.

Yaşa Bağlı Makula Dejenerasyonu (Sarı Nokta Hastalığı)

Özellikle 50 yaş üzerindeki insanlarda sık görülen bir hastalıktır. Retinadaki yaşa bağlı değişiklikler sonucu hastalık oluşur ve görme ciddi oranda azalır. Hastalığın kuru ve yaş tipi olmak üzere iki tipi mevcuttur. Hastalığın iki tipinde de ciddi görme kaybı riski mevcuttur. 50 yaş üzeri olan tüm insanların bu hastalık açısından retina alanında uzman göz doktoruna muayene olması gereklidir. Hastalık tedavisinde kullanılan etkin tedaviler günümüzde mevcuttur. Sarı nokta hastalarının çok yakın takibi (genellikle aylık takipleri) gerekmektedir. Doğru uygulanan tedaviler ile körlükten korunabilir.

Retina Dekolmanı

Retina görmemizi sağlayan gözün sinir tabakasıdır. Retinanın bulunduğu yerden ayrılmasına Retina Dekolmanı denir. Tedavi edilmezse körlükle sonuçlanır. Çoğu hastada önce retina yırtığı oluşur. Yırtık oluşumumu sırasında ışık çakması, sinek veya örümcek uçması gibi ani başlayan şikayetler oluşur. Bu aşamada lazer tedavisi, gaz enjeksiyonu (pnömotik retinopeksi) ile tedavi edilebilir. Dekolman geliştiyse tedavi cerrahidir.

Makula Deliği

Tam görme merkezinde (sarı nokta) delik oluşmasıdır. Genellikle yaşa bağlı gelişir. Görme azalır. Tedavisi cerrahidir. Çok gecikmeden cerrahi ile tedavi edilebilmektedir.

Epiretinal Membran

Retinada görme merkezi (sarı nokta) üzerinde zar oluşumudur. Görüntüde kırılma-şekil bozukluklarına ve görme azalmasına sebep olur. Retina uzamanı göz doktorlarının yapabileceği cerrahilerle tedavi edilebilir.

Retinal Damar Tıkanıklığı (Arter ve Ven Tıkanıklıkları)

Retinayı besleyen damarlarda tıkanıklık oluşmasıdır. Genellikle yüksek tansiyonu (hipertansiyon), şeker hastalığı (diyabet) ya da göz tansiyonu (glokom) olan yaşlı hastalarda görülmektedir. Buna ilaveten bazı kan hastalıklarının varlığında ya da bazı ilaçların kullanımıyla birlikte genç yaşlarda dahi hastalık görülebilmektedir. Retinada kan dolaşımının durmasıyla görmemizi sağlayan fotoreseptör hücreleri ölmeye başlar ve görme kaybı gerçekleşir. Retinada sıvı toplanması (ödem) ve kanamalara sıklıkla rastlanır. Hastalığın lazer, iğne ve bazen gerekli olan cerrahiler ile tedavisi mümkündür.

Santral Seröz Retinopati

Bu hastalıkta tabakasının altında sıvı birikir. Biriken sıvı görmeyi bozar, bulanık ve yamuk görme oluşur. Renkler soluklaşır. Daha çok erkeklerde, sigara içenlerde ve kortizonlu ilaç kullananlarda görülür. Hastalığın tedavisinde ve tekrarlamasının önlenmesinde etkin yöntemler vardır.

Retina ve göz sağlığı açısından doğru beslenme ve bazı durumlarda kullanılacak doğru vitamin takviyeleri çok etkili olabilmektedir.