Glokom

Glokom (GÖZ TANSİYONU) nedir?

Tedavi edilmediğinde, görme kaybına neden olan ve sık görülen bir göz hastalığıdır. Hastalık başladığında genellikle belirti vermez, sinsi bir şekilde ilerler ve görme kaybına sebep olur.

Artmış göz içi sıvı basıncı görme sinirinde hasar meydana getirir. Bu hasar görmenin azalmasına sebep olur ve hasar oluştuktan sonra geri dönüşü yoktur. Bunun için erken tanı çok önemlidir.

Tedavide amaç artmış göz içi basıncını düşürmektir. Bu sayede görme siniri hasarı önlenir. Sağlıklı görme siniriyle algılanan dış görüntüler beynimizin arka tarafında bulunan görme merkezine taşınır ve görme duyusu sağlanmış olur.

Glokomun en yaygın görülen formunda (Primer Açık Açılı Glokom denir), görme kaybı ilerleyene kadar hastalık hiçbir bulgu vermez, sinsi bir şekilde ilerler. Dolayısıyla Glokom hastaları uzun süre hastalıklarının varlığının farkında olmayabilirler.

İdeal olan, 40 yaş öncesi 2 yılda bir kez, 40 yaş sonrası her sene göz hekime tarama amaçlı başvurulmalıdır. Hastalık en yaygın olarak 40 yaşın üzerinde görülmekle birlikte yeni doğan bebeklerde dahil olmak üzere her yaşta görülebilmektedir.

Hastalığın daha nadir görülen, `Dar Açı Glokomu` denen bir tipi daha vardır. Ani olarak kriz ile ortaya çıkar, şiddetli göz ağrısı, bulantı-kusma ve gözde kızarıklık ile seyreder. Acil tedavi gerektirir.

Tanı iyi bir muayene ve gerektiğinde ilave tetkiklerle konulabilir. Tedavide damla, lazer ve cerrahi yöntemler kullanılmaktadır. Her hastanın hastalığı kendine özeldir. Kullanılacak ilaçlar, lazer yöntemleri ya da cerrahiler hastaya göre doğru planlanmalı ve uygulanmalıdır. Glokom hastalarının ömür boyu düzenli şekilde takip edilmesi gereklidir.

Geç kalınmadan tanı ve tedavi körlüğü önler.